PRŮBĚH DNE A TÝDNE

Každý den má svůj pevný rytmus, který dětem pomáhá dát pocit bezpečí.

Průběh dne

 

7,00 – 8,00 scházení dětí v jedné třídě – Ovečky
8,00 – 9,00 rozdělení dětí do svých tříd, volná hra dětí, nabízená činnost
9,00 – 9,40 nabízená činnost, úklid hraček, ranní kroužek
9,40 – 10,00 hygiena, svačina
10,00 – 10,15 řízená činnost, práce Kořínků v jednotlivých třídách 1x týdně (Út – Ovečky, St – Myšky, Čt – Koníci)
10,15 – 12,15 pobyt venku, pohádka
12,15 – 12,45 hygiena, oběd
12,45 – 13,00 příprava na odpolední odpočinek, odchod dětí po obědě
13,00 – 14,30 odpolední odpočinek dle potřeby dětí
14,30 – 15,00 hygiena, svačina
15,00 – 17,00 odpolední kroužek, volná hra dětí, nabízená činnost, pobyt venku, odchod dětí domů
16,00 – 17,00 postupné spojení tříd (16,00 Ovečky, 16,30 Koníci, 17,00 Myšky)

 

Průběh týdne

Pondělí: modelování – práce s včelím voskem, oslavy narozenin

Úterý: malování, kreslení

Středa: eurytmie

Čtvrtek: pečení

Pátek: výlety

 

Modelování z vosku

Základním materiálem při modelování je včelí vosk. Jeho přírodní barvy a typická vůně pomáhají dětem tvořit opravdu všemi smysly. Práce se včelím voskem podporuje dětskou trpělivost, fantazii a soustředění, zároveň děti cvičí jemnou motoriku. Děti musí nejprve teplem svých dlaní vosk rozehřát, a to je práce nelehká! Z vosku děti vytvářejí jednoduché tvary, které se vztahují k určitému právě prožívanému období. Dáváme přednost vlastnímu zážitku dětí před vysvětlováním. Tichým vyprávěním či zpěvem se je snažíme jemně a nenásilně inspirovat. Při práci postupujeme od celku k jednotlivostem. Výtvory dětí nikterak nehodnotíme.

Malování akvarelovými barvami

Malujeme akvarelovými barvami žlutou, červenou a modrou, technikou mokré do mokrého. Při malování se děti seznamují s barvami, nezobrazují však konkrétní předměty, ale prožívají svět barev. Učitel často dotváří atmosféru zpíváním písniček k tématu. Není důležitý výsledek, ale samotný proces tvoření, malování, kdy děti pozorují s úžasem, co jim na obrázku vzniká. Takovéto malování nevede k soutěživosti nebo k obkreslování, ale je psychologickým lékem, který vyrovnává napětí a únavu z jednostrannosti. Výkony dětí nesrovnáváme.

Eurytmie

Specifickou činností je ve waldorfské mateřské škole eurytmie – forma pohybového umění a sociálního cvičení. Eurytmie pohybem zviditelňuje řeč nebo hudbu. Tato činnost léčivě působí na celý organismus, podporuje správný rozvoj vnitřních, životně důležitých orgánů a pomáhá při utváření řečových schopností i při korekci vad ve výslovnosti. Umožňuje dítěti v pohybu zažívat a prociťovat děje a nálady pohádkového obrazného světa a zároveň se učí pohybovat se v prostoru s ohledem na své vrstevníky.

Pečení

Děti prožívají život zrnka obilí v koloběhu celého roku. Svými smysly zde zažijí působení elementů, jako jsou slunce, voda, země i vzduch. Za doprovodu písniček a říkanek si děti projdou celý proces pečení chleba i s předcházejícím mletím mouky. Všechny tyto činnosti poskytují bohaté smyslové zážitky a jsou také zdrojem nových pracovních a sociálních návyků.

Výlety

Příroda je nejlepší učebnicí, tak není divu, že v ní pravidelně listujeme. Chodíme ven za každého počasí a často na stejná místa, aby děti mohly vnímat proměňující se přírodu. Při chůzi a pozorování se děti učí nejen vnímat, poznávat a porozumět přírodě, ale také vnímat sebe navzájem a utužovat svá přátelství. Nenahraditelné prožitky z výletů nás vzájemně velmi propojují. Je-li příležitost, využíváme také tento den k návštěvám divadel, muzeí a výstav.

Oslavy narozenin

Na konci každého měsíce nastává čas připomenutí si narození člověka, které je pro všechny velkou událostí a s dětmi ji prožíváme. Na tento významný den se s dětmi ve třídách celý týden připravujeme. Vytváříme narozeninovou knihu a sdílíme prožitky a radosti každého oslavence. Samotná oslava má dvě části – společnou a třídní. Oslava je podpořena pravidelnými rituály – písněmi, básněmi, příběhem. Děti v tento den mohou zažívat důležitost každého jedince.

 –

Co bude vaše dítě ve školce potřebovat

Oblečení do třídy a jiné:

    • Pro děvčata – sukénka s kapsičkou a triko
    • Pro chlapce – hrací kalhotky s kapsičkou a triko
    • Papuče
    • Pyžamo na spaní
    • Zástěrka (tričko) na malování
    • Protiskluzové ponožky na eurytmii
    • Nerezový nebo plechový hrníček

Oblečení na ven a do každého počasí:

    • Teplé počasí – krátké kalhoty, triko, čepička proti slunci, sandále
    • Chladnější počasí – dlouhé kalhoty, triko s dlouhým rukávem, mikina, ponožky, pevná obuv, tenká čepice
    • Zimní oblečení – oteplovačky + teplá bunda nebo kombinéza, teplá čepice, rukavice, šála, teplé ponožky, punčocháče, (funkční prádlo), teplé boty
    • Do deště – nepromokavé kalhoty + bunda nebo pláštěnka, gumáky

Náhradní oblečení (doporučujeme větší množství a pravidelně kontrolovat a doplňovat):

    • Mikina
    • Triko
    • Náhradní kalhoty, kraťasy, sukénka
    • Náhradní spodní prádlo
    • Ponožky, punčocháče

Na výlet (od října):

    • Batůžek (který nepadá ze zad) – nejlépe s přezkou na zapnutí přes prsa
    • Kapesníčky
    • Podsedák
    • Pláštěnka
    • Lahvičku s pitím (v zimě termoska)
    • Vhodná obuv na výlet
    • Rouška – 2ks