WALDORFSKÉ POJETÍ MŠ
Waldorfská pedagogika umožňuje dětem milovat celý svět.
Úvod » Mateřská škola » O školce »
Waldorfské pojetí MŠ
Malé děti se učí skrze nápodobu, různorodé smyslové zkušenosti a pohyb. Jejich přirozeností je objevovat své životní a sociální prostředí, které by mělo nabídnout hranice, strukturu a ochranu, ale zároveň i příležitost setkat se s výzvami a přiměřeným rizikem. Uměleckými činnostmi jako vyprávění, rytmické hry, zpěv i hudební doprovod, malování nebo modelování pěstujeme zdravý rozvoj představivosti a tvořivosti. Smysluplnými praktickými činnostmi jako pečení, práce se dřevem, ale i péče o třídu či zahrádku poskytujeme příležitosti k rozvoji postupně se rodících schopností. Předvídatelným rytmem dne, týdne a roku poskytujeme dětem pocit jistoty a bezpečí. Spolu s důvěrou ve svět tak budujeme pevný základ pro další růst svobodného člověka.
Doporučená literatura
- BOM, P. Průvodce péčí o děti od 1 do 4 let. Hranice: Fabula, 2005
- BOOGERD, C. Napodobování. Lelekovice: Franesa, 2019
- BOOGERD, C. Zvyky a rituály ve výchově malého dítěte. Lelekovice: Franesa, 2020
- CARLGREN, F. Výchova ke svobodě. Praha: Baltazar, 1991
- Člověk a výchova, časopis pro waldorfskou pedagogiku – více informací zde
- GLÖCKLER, M. Chodit, mluvit, myslet. Praha: Malvern, 2007
- GOEBEL, W. Hovory o dětech. Praha: Waldpress, 2010
- FLAU, K. Trojnost v ročním koloběhu.
- HECKMANN, H. Pomalé rodičovství. Praha: DharmaGaia, 2016
- HECKMANN, H. Pět zlatých klíčů. Praha: Malvern, 2019
- HEYDEBRAND VON, C. O duševní podstatě dítěte. Baltazar, 1993
- HRADIL, R. (sestavil) Výchova a zdraví našich dětí. Hranice: Fabula, 2011
- LIEVEGOED, B.C.J. Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar, 1992
- SMOLKOVÁ, T. Dítě v úctě přijmout... Sluštice: Maitrea, 2015
- SOESMAN, A. Dvanáct smyslů brány duše. Hranice: Fabula, 2009
- STEINER, R. Všeobecná nauka o člověku jako základ pedagogiky. Semily: Opherus, 2003
- WIRZ, D. Výchova začíná vztahem