PRŮBĚH DNE A TÝDNE
Každý den má svůj pevný rytmus, který dětem pomáhá dát pocit bezpečí.
Úvod » Mateřská škola » O školce »
Průběh dne
7,00 – 8,00 | příchod dětí do jedné z ranních tříd, hry a činnosti dle vlastní volby dětí |
8,00 – 9,00 | rozdělení dětí do svých tříd, volná hra dětí, nabízená činnost |
9,00 – 9,40 | nabízená činnost, úklid hraček, ranní kroužek |
9,40 – 10,00 | hygiena, svačina |
10,00 – 10,15 | řízená činnost, práce Kořínků v jednotlivých třídách 1x týdně |
10,15 – 12,15 | pobyt venku, pohádka |
12,15 – 12,45 | hygiena, oběd |
12,45 – 13,00 | příprava na odpolední odpočinek, odchod dětí po obědě domů |
13,00 – 14,30 | odpolední odpočinek dle potřeby dětí |
14,30 – 15,00 | hygiena, svačina |
15,00 – 17,00 |
odpolední kroužek, hry a činnosti dle vlastní volby dětí, nabízená činnost, pobyt venku, odchod dětí domů |
16,00 – 17,00 | postupné spojení tříd dle rozpisu |
Průběh týdne
Jednotlivé činnosti se pravidelně střídají. Každá činnost má během dne a týdne své místo. Dané činnosti u dětí pravidelně rozvíjí jemnou a hrubou motoriku, řeč, slovní zásobu, vůli, koncentraci, soustředění, umět si počkat, tvořivost, fantazii, rozvoj myšlení a zapojuje všechny smysly člověka. Postupně se zařazují do rytmu tyto činnosti – modelování z vosku, malování akvarelovými barvami, eurytmie, pečení, oslavy narozenin a výlety do prostoru tzv. lesní třídy či jiných lokalit.
Od poloviny května se scházíme každý den už od rána na zahradě MŠ s dětmi všech tříd a s výjimkou odpoledního odpočinku společně trávíme celé dny venku.
V průběhu školního roku také kromě vyprávění a hraní pohádek dětem, nebo společně s dětmi, využíváme i příležitosti, kdy nás malé divadlo ve školce navštíví, nebo se k návštěvě divadla vypravíme. Občas si zveme do školky i hosty s prožitkovým výukovým programem.
Modelování z vosku
Základním materiálem při modelování je včelí vosk. Jeho přírodní barvy a typická vůně pomáhají dětem tvořit opravdu všemi smysly. Práce se včelím voskem podporuje dětskou trpělivost, fantazii a soustředění, zároveň děti cvičí jemnou motoriku. Děti musí nejprve teplem svých dlaní vosk rozehřát, a to je práce nelehká! Z vosku děti vytvářejí jednoduché tvary, které se vztahují k určitému právě prožívanému období. Dáváme přednost vlastnímu zážitku dětí před vysvětlováním. Tichým vyprávěním či zpěvem se je snažíme jemně a nenásilně inspirovat. Při práci postupujeme od celku k jednotlivostem. Výtvory dětí nikterak nehodnotíme.
Malování akvarelovými barvami
Malujeme akvarelovými barvami žlutou, červenou a modrou, technikou mokré do mokrého. Při malování se děti seznamují s barvami, nezobrazují však konkrétní předměty, ale prožívají svět barev. Učitel často dotváří atmosféru zpíváním písniček k tématu. Není důležitý výsledek, ale samotný proces tvoření, malování, kdy děti pozorují s úžasem, co jim na obrázku vzniká. Takovéto malování nevede k soutěživosti nebo k obkreslování, ale je psychologickým lékem, který vyrovnává napětí a únavu z jednostrannosti. Výkony dětí nesrovnáváme.
Eurytmie
Specifickou a nadstandartní činností, která je pro waldorfskou mateřskou školu charakteristická, je ve waldorfské mateřské škole eurytmie – forma pohybového umění a sociálního cvičení. Eurytmie pohybem zviditelňuje řeč nebo hudbu. Tato činnost léčivě působí na celý organismus, podporuje správný rozvoj vnitřních, životně důležitých orgánů a pomáhá při utváření řečových schopností i při korekci vad ve výslovnosti. Umožňuje dítěti v pohybu zažívat a prociťovat děje a nálady pohádkového obrazného světa a zároveň se učí pohybovat se v prostoru s ohledem na své vrstevníky.
Pečení
Děti prožívají život zrnka obilí v koloběhu celého roku. Svými smysly zde zažijí působení elementů, jako jsou slunce, voda, země i vzduch. Za doprovodu písniček a říkanek si děti projdou celý proces pečení chleba i s předcházejícím mletím mouky. Všechny tyto činnosti poskytují bohaté smyslové zážitky a jsou také zdrojem nových pracovních a sociálních návyků.
Výlety a lesní třída
Příroda je nejlepší učebnicí, tak není divu, že v ní pravidelně listujeme. Kromě každodenního pobytu na přírodní zahradě MŠ, se každá třída jednou týdně vydává ráno na výlet a dopoledne tráví mimo areál mateřské školy v tzv. lesní třídě, v pronajaté zahradě v Brně, v dojezdové blízkosti školky a lesa, a nebo v jiných dostupných lokalitách
Ven chodíme za každého počasí, aby děti mohly vnímat proměňující se přírodu. Při chůzi a pozorování se děti učí nejen vnímat, poznávat a porozumět přírodě, ale také vnímat sebe navzájem a utužovat svá přátelství. Nenahraditelné prožitky z výletů nás vzájemně velmi propojují.
Oslavy narozenin
Ve školce s dětmi prožíváme také společné připomenutí si narození každého z nás. Na oslavu narozenin se s dětmi ve třídách připravujeme, pro každého oslavence vytváříme narozeninovou knihu s obrázky dětí, sdílíme prožitky a radosti každého oslavence. Oslava je podpořena pravidelnými rituály – písněmi, básněmi, příběhem. Děti v tento den mohou zažívat důležitost každého jedince.
Rozhovory o dětech
Po domluvě s třídními učiteli probíhají pravidelné setkání s rodiči u rozhovorů o dítěti.