SPECIFIKA WALDORFSKÉ PEDAGOGIKY
Mezi hlavní rysy waldorfské pedagogiky patří učení v souvislostech umožněné výukou v epochách, důraz na vlastní prožitek a zkušenost, práce s rytmem, slovní hodnocení a všestranný rozvoj dovedností a znalostí.
Slovní hodnocení žáků
Pedagogové vycházejí z přesvědčení, že každý výkon žáka je projevem celé jeho bytosti a nelze ho redukovat na pouhé číslo. Hodnocení je vždy vztaženo ke schopnostem dítěte a ne ke schopnostem ostatních dětí. Při hodnocení se za stejně významné považují intelektuální, umělecké i řemeslné a sociální dovednosti. To podporuje sebevědomí a chuť do učení.
Výuka v tzv. epochách – učení v souvislostech
Rytmus
Rytmus hraje ve waldorfské pedagogice významnou roli. Celý školní rok se nese v rytmech měsíčních slavností; v pravidelném rytmu se střídají jednotlivé vyučovací epochy, každá vyučovací hodina má svůj daný rytmus. Rytmus spolu s pohybem také pomáhá dětem zažít a upevnit znalosti, které je třeba se naučit nazpaměť.
Prožitek – vlastní zkušenost
Epochové sešity místo učebnic
Děti nepoužívají hotové učebnice, které nevyhovují dynamickému a mezioborovému pojetí výuky. Vytváří si vlastní pracovní sešity a k rozšíření svých poznatků používají (ve vyšších ročnících) encyklopedie, atlasy, odborné články a další primární literaturu.
Cizí jazyky
Umělecká výchova
Řemesla a pracovní činnosti
WALDORF STRUČNĚ
WALDORFSKÁ SPECIFIKA
UČIVO V KOSTCE
LITERATURA
MRAWENIŠTĚ
Plénum školy
Spolek školy
Nadační fond Waldorf Brno
Přednášky a semináře
Projekty
Zájmové kroužky
Odkazy